Blog

Wymiana rozrządu w silniku Opel 1.6 CDTI B16DTH B16DTL B16DTE

Silnik 1.6CDTI przy całej masie zalet jakimi może się pochwalić ( ekonomiczny, dynamiczny, i ogólnie mało awaryjny… ) ma jedną wadę wynikającą z konstrukcji – rozrząd umieszczono z tyłu silnika co w przypadku konieczności jego wymiany wymusza demontaż ramy zawieszenia, skrzyni biegów, sprzęgła i koła zamachowego oraz całej masy drobniejszego osprzętu. Takie rozwiązanie oczywiście powoduje bardzo duże koszty wymiany.

Na szczęście przy prawidłowej eksploatacji i odpowiednim serwisowaniu rozrządy tych silników spokojnie wytrzymują powyżej 200 000 kilometrów, niestety zdążają się także liczne przypadki głośnej pracy tych rozrządów przy przebiegach poniżej 100 000 kilometrów.

Co można zrobić aby wydłużyć żywotność rozrządu? Przede wszystkim należy zapomnieć o wymianach oleju silnikowego rzadziej niż raz na 15 000 kilometrów, po drugie należy stosować oleje wysokiej jakości ( my stosujemy oleje MOTUL ) i spełniające wymogi producenta pojazdu. Poza regularnym serwisem ogromne znaczenie ma styl jazdy użytkownika, rozrządy nie lubią zwłaszcza pracy na wolnych obrotach zwłaszcza na silnym silniku oraz jazdy z za niskimi obrotami. Dlaczego obroty mają takie znaczenie? Otóż niskie obroty to duże wibracje oraz niskie ciśnienie oleju. Jest jeszcze masa mniej istotnych czynników mających wpływ na zużycie rozrządu ale myślę że wymienione powyżej są zdecydowanie najważniejsze.

Jak rozpoznać problem z rozrządem? Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na stuki, terkotanie w tylnej części silnika. O ile silnik ma prawo „zagrać” przed chwilkę po rozruchu na zimno to po chwili wszelkie dźwięki powinny zniknąć. W razie wątpliwości należy zlecić ocenę pracy silnika w serwisie.

Jak wygląda wymiana i czy każdy warsztat może się tego podjąć ? O ile z demontażem skrzyni i sprzęgła powinien poradzić sobie każdy warsztat to do wymiany rozrządu w tym silniku niezbędne są specjalistyczne blokady wału korbowego i wałka rozrządu. W Internecie są dostępne „zamiennikowe” blokady jednak już kilka razy mieliśmy okazję poprawiać fazy rozrządu po takiej naprawie w innych warsztatach także nie są to pewne narzędzia. Stosujemy wyłącznie oryginalne blokady serwisowe Opla także rozrząd ustawiamy zawsze idealnie. Przy wymianie rozrządy stosujemy pełne komplety z kołami zębatymi zarówno wałka rozrządu, wału korbowego jak i pompy wtryskowej co zapewnia długą i bezawaryjną pracę po naprawie. Przy tak skomplikowanej naprawie nie ma co oszczędzać na częściach. Ważnym dodatkiem nie stosowanym fabrycznie jest także dodatkowa uszczelka napinacza która znacznie poprawia głośność rozrządu przy zimnym rozruchu.

ul. Antoniewska 46A
02-977 Warszawa

Serwis ogólny:               537-777-111
Naprawa Skrzyń M32: 794-032-032

Proszę o cierpliwość, jeśli nie odbieram w godzinach pracy proszę spróbować ponownie za 30 minut lub wysłać SMS lub e-mail z prośbą o kontakt.

Poniedziałek: 8.00 - 16.00
Wtorek: 8.00 - 16.00
Środa: 8.00 - 16.00
Czwartek: 8.00 - 16.00
Piątek: 8.00 - 15.00
Sobota:  Nieczynne
Niedziela: Nieczynne