Oleje przekładniowe

Na pytanie, czy pamiętasz o wymianie oleju, większość kierowców odpowie, że tak, mając na myśli olej w silniku. Zagadnięci o wymianę oleju w skrzyni biegów raczej nie będą potrafili wskazać jej terminu. A olej w skrzyni pełni tak samo ważną funkcję, jak w silniku.

Wymiana oleju w skrzyni biegów często umyka naszej uwadze, ponieważ nawet w starszych autach przebiegi między wymianami są dość długie. Natomiast w większości obecnie produkowanych samochodów producenci wogóle nie przewidują wymiany oleju przekładniowego w planie czynności serwisowych.

Jakość oleju wpływa na pracę synchronizatorów, wielowypustów, przegubów kulowych, układów sterujących, przekładni hydrokinetycznych itd. We wszystkich tych elementach olej pracuje jednak inaczej. W jednych mechanizmach (np. przekładnie o zębach prostych) ważna jest zdolność oleju do tworzenia trwałej warstwy bez udziału tarcia granicznego. Znowu w przekładniach hipoidalnych, przez duże poślizgi, olej ma na celu chronić współpracujące elementy przy tarciu granicznym. Łożyska toczne wymagają za to zapewnienia dużej odporności na naciski. Olej musi również chronić przed korozją, zapobiegać powstawaniu szlamów, wiązać, rozpuszczać zanieczyszczenia, a do tego sprawować funkcję chłodziwa. Tak długa lista wymagań, które często są sprzeczne ze sobą, jak np. ochrona przed zatarciem przy jednoczesnym zapobieganiu korozji, różnicuje oleje ze względu na skład chemiczny oraz lepkość. Poza oczywistymi funkcjami, które wymieniłem na początku, oleje są przystosowywane do konkretnych warunków dzięki dodatkom uszlachetniającym. Wpływają one na zachowanie lepkości oleju w danej temperaturze, poprawiają smarność, zwiększają odporność na naciski i zatarcie, rozpuszczanie zanieczyszczeń, stopień ochrony przed korozją, zapobiegają starzeniu oleju.

 

Jaki olej do M32 ?

Od początku produkcji skrzyń M32 i M20 Ople stosował w nich olej czerwony 1940182 o parametrach SAE 75W-85 API GL4. Przede wszystkim ten drugi parametr przyczynił się do problemów z trwałością łożysk tych konstrukcji. O ile w optymalnych warunkach nawet na tym oleju M32 potrafi przejechać bez awarii ponad 200 000 kilometrów to w nieco cięższych warunkach już zaczynały się “schody”.

Od 2012 roku Opel wprowadził nowy olej 1940004 o słomkowej barwie i parametrach SAE 75W-85 API GL5. Jest to nowoczesna syntetyczna formuła oparta na estrach , dużo bogatsza w dodatki poprawiające warunki eksploatacji skrzyni biegów. Skład chemiczny wręcz wymusza okresową wymianę tego oleju z uwagi na jego higroskopijne cechy fizykochemiczne.

Olej Opla GM1940004 można zastąpić jeszcze wyższej jakości, w pełni syntetycznym olejem firmy FUCHS – TITAN SINTOFLUID 75W80 API GL5. Olej Fuchs Sintofluid 75W80 posiada o wiele lepsze parametry niż olej GM1940182, a szczególnie wytrzymałość na wysokie obciążenia. Jego właściwości pozwalaja na długą eksploatację bęz utraty właściwości co przy dużych przebiegach ma niebagatelne znaczenie. Olej SINTOFLUID 75W80 to nieco większa inwestycja, ale jakość tego oleju nie pozostawia wątpliwości, że to najlepszy wybór do skrzyń koncernu GM.

 

ul. Antoniewska 46A
02-977 Warszawa

Serwis ogólny:               537-777-111
Naprawa Skrzyń M32: 794-032-032

Proszę o cierpliwość jeśli nie odbieram w godzinach proszę spróbować ponownie za 30 minut lub wysłać SMS z prośbą o kontakt

Poniedziałek: 8.00 - 17.00
Wtorek: 8.00 - 17.00
Środa: 8.00 - 17.00
Czwartek: 8.00 - 17.00
Piątek: 8.00 - 16.00
Sobota:  Nieczynne
Niedziela: Nieczynne