Luzy zaworowe – ważne dla Z16XEP Z16XER Z18XER …….

Z18XER regulacja luzów zaworowych

Z18XER regulacja luzów zaworowych

Nagrzewanie się zaworów w czasie pracy silnika powoduje ich wydłużanie. Na skutek tego zawór może nie zamykać się całkowicie. Również zużycie gniazda zaworowego następuje szybciej, niż krzywki na wałku rozrządu, co może przyczyniać się do utraty szczelności zaworu i spadku mocy silnika.
Utrata szczelności grozi nadtapianiem gniazd zaworowych (a więc zużyciem przylgni zaworowej) oraz grzybka zaworu, ponieważ gorące spaliny przepływając wokół niedomkniętego zaworu powodują nadmierne grzanie się tych elementów. Aby zapewnić szczelność zaworów przewidziany jest konstrukcyjnie luz zaworowy, w postaci minimalnego odstępu między określonymi elementami w mechanizmie rozrządu. Ten odstęp w zależności od konstrukcji silnika, typu rozrządu, zastosowanych materiałów, zmniejsza się lub zwiększa w miarę wzrostu temperatury pracy silnika. Zbyt mały luz zaworowy (lub jego brak) może powodować niedomykanie się zaworów, natomiast luz nadmierny powoduje spadek mocy, zwiększa hałas pracy silnika, i przyczynia się do
nadmiernego zużycia układu rozrządu.

W celu ustalenia luzu zaworowego stosuje się różne metody regulacji.
Dawniej powszechnie stosowana jest regulacja mechaniczna, „ręczna”, typowo za pomocą śrub.
Producent silnika podaje zalecane wartości luzu zaworowego (w setnych i dziesiątych częściach mm),
przeważnie w odniesieniu do zimnego silnika. Czasem stosuje się regulację automatyczną (właściwie – kasowanie nadmiernego luzu) za pomocą rozwiązań mechanicznych lub hydraulicznych.

GŁOWICA Z18XER

GŁOWICA SILNIKA Z18XER – 35 TO ELEMENT REGULACYJNY LUZU ZAWOROWEGO

Luz zaworowy powinien być sprawdzany przy okresowych przeglądach silnika w terminach określonych przez producenta. Jeśli nie przewidziano automatycznej korekty, to w miarę potrzeby należy dokonać regulacji luzu zaworowego zgodnie z zaleceniami obsługi danego typu silnika.

Regulacja luzów zaworowych to czynność serwisowa, o której większość właścicieli współczesnych samochodów nigdy nie słyszała. Są jednak na rynku modele nawet zaledwie z kilkuletnią historią, w których regularne dokonywanie takiego zabiegu jest konieczne dla prawidłowej pracy jednostki napędowej.
Niestety często nawet serwisy autoryzowane zaniedbują tą czynność przy przeglądach okresowych co grozi bardzo poważnymi usterkami.

W poniższych silnikach Generals Motors luzy zaworowe podlegają okresowym kontrolom i regulacjom:
– Z16XEP
– Z16XER
– A16XER
– Z18XER
– A18XER
– A/Z16NET/LEL/LET/LES
– Z19DT
– Z17DTL Z17DTH Z17DTJ Z17DTR A17DTR

W tych silnikach należy pierwszą kontrolę luzów wykonać przy przebiegu 150000km lub przy zasilaniu gazem LPG przy 90000km.
W nowoczesnych silnikach regulacji luzów dokonuje się przez wymianę płytek lub całych szklanek popychacza co umożliwia dość rzadką obsługę ale niestety regulacja jest bardziej pracochłonna i wymaga wymiany elementów regulacyjnych co także niesie za sobą spore koszty.

SKUTKI BRAKU PRAWIDŁOWEGO SERWISU SILNIKA

SKUTKI BRAKU PRAWIDŁOWEGO SERWISU SILNIKA

Co się stanie jeśli zaniedbamy luzu zaworowe?

Pierwszymi objawami będą :
– nierówna praca silnika
– głośniejsza praca silnika
– brak mocy i większe spalanie
– wypadanie zapłonów często występujące z błędami adaptacji paliwa, sond lambda, wypadania zapłonów.

Jeśli odpowiednio wcześnie nie zareagujemy grozi nam uszkodzenie głowicy silnika – wypalenie gniazd i zaworów głowicy, katalizatora,  a nawet w skrajnych przypadkach oderwanie grzybka zaworu i zniszczenie głowicy i układu korbowo-tłokowego

USZKODZONY KATALIZATOR

USZKODZONY KATALIZATOR

Na co należy zwrócić uwagę przy regulacji luzów zaworowych:

– Najważniejsza zasada to oczywiście pomiary i regulacja na zimnym silniku.
– Stosujemy precyzyjne szczelinomierze o dokładności potwierdzonej mikrometrem.
– Przy regulacjach wymagających demontażu wałków rozrządu wymieniamy uszczelnienia oraz pasek rozrządu na nowe.
– Luzy ustawiamy możliwie najbliżej wartości nominalnych aby zapewnić optymalną sprawność silnika.
– Nie dopuszczalne jest szlifowanie szklanek, gdyż niszczymy w ten sposób utwardzoną powierzchnię popychacza i za  niedługi czas zniszczymy tym samym  szlifowane popychacze i współpracujące z nimi krzywki wałków rozrządu.
– Nie dopuszczalne jest także wyciąganie popychaczy za pomocą magnesów !!! Szklanki mogą się namagnesować i ściągać opiłki podczas pracy silnika  co także zniszczy namagnesowany popychacz i współpracującą krzywkę.

Sama kontrola luzów nie kosztuje wiele także zapraszamy na pomiary luzów do Quest Auto Serwis.

Otagowany , , , , , .Dodaj do zakładek permalink.

Komentarze są wyłączone.